دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 29 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
تکنولوژی های زیر آبی یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۱:۴۹:۲۱

طرح ابداعي رييس منطقه قشم براي ساخت دستگاه Sea Trencher

باشگاه خبری فراساحل: طرح ابداعي ارائه شده توسط مهندس يارويسي رييس منطقه قشم با تغيير کاربري يک دستگاه بيل مکانيکي و افزودن تجهيزات جديد با هزينه بسيار پايين و به شيوه‌اي متفاوت قادر خواهد بود نياز کشور را در اين حوزه پوشش داده و صرفه‌جويي ارزي قابل توجهي را عايد اقتصاد کشور کند. به گزارش باشگاه خبری رفاساحل و به نقل از روابط عمومي شرکت نفت فلات قاره ايران منطقه قشم، امروزه بستر درياها به دليل عدم نياز به خريد و مالکيت زمين، ارزان بودن نسبي نصب و کارگذاري و هزينه پايين نگهداري، در بسياري از نقاط جهان محلي مناسب براي عبور خطوط لوله مواد نفتي، ميعانات گازي و نيز کابل‌هاي مخابراتي و فيبرنوري است. با اين وجود، از آنجا که دسترسي به ژرفاي بسيار زياد درياها به علت فشار آب و ... بسيار هزينه‌‌بر و نيازمند فناوري‌‌هاي گرانقيمت است. در مواردي که لوله‌هاي نفتي و يا کابل‌هاي مخابراتي و فيبر نوري به دلايل متعدد از قبيل فرسودگي ناشي از نمک موجود در آب دريا و يا برخورد لنگر کشتي‌ها، دچار آسيب‌ديدگي و شکستگي مي‌شوند، تشخيص نقطه دقيق خسارت و تعمير آنها اغلب مشکلات و هزينه‌هاي بسياري را با خود به همراه مي‌آورد.


يکي از رويکردهاي نويني که جهت پيشگيري از وقوع آسيب‌ديدگي لوله‌هاي انتقال مواد نفتي و کابل‌هاي مخابراتي در بستر دريا توسط کشورهاي صاحب فناوري در دستور کار قرار دارد، ايجاد بستري ايمن و در عين حال کم هزينه براي اين قبيل خطوط انتقال است که با ايجاد کمترين دستکاري در طبيعت بستر دريا، هرگونه نگراني از وقوع اختلال‌هاي طولاني مدت و پرهزينه ناشي از حوادث طبيعي و انساني در کسب و کارهايي که به طور مستقيم وابسته به انتقال اين مواد و اطلاعات از بستر درياها هستند را برطرف مي‌سازد. يکي از مناسب‌ترين روش‌هاي ايمن‌سازي بستر لوله‌ها و کابل‌هاي زيردريايي، حفر يک جوي کم‌عمق در زير اين خطوط انتقال است. در اغلب موارد حفر اين جوي‌هاي محافظ پس از قرار دادن کابل و يا لوله انجام مي‌‌شود. به اين شکل که دستگاهي که به اين منظور طراحي شده از طريق تجهيزات کنترل از راه دور به محل مورد نظر انتقال داده شده و با مکش خاک زير کابل و ايجاد يک جوي زير آن سبب فرو رفتن کابل در داخل جوي مي‌گردد. عمل پوشاندن کابل با خاک کف دريا نيز به طور طبيعي توسط جريان آب صورت مي‌گيرد. به اين ترتيب بدون نياز به هيچ سازه و مصالح اضافي ديگر، کابل مورد نظر تا حد بسيار زيادي از گزند آسيب‌ديدگي در امان خواهد ماند.


گفتني است، در حال حاضر فناوري ساخت و بهره‌برداري از چنين تجهيزاتي با توجه به مبحث نوين بودن کاربرد آن، تنها در اختيار شرکت‌هاي فعال در حوزه‌هاي نفت و تجهيزات زير دريايي در کشورهاي اروپايي و آمريکا است. امري که به معناي گرانقيمت بودن اين تجهيزات و نيز امکان محدوديت فروش و انتقال دانش ساخت آن به کشورمان است.  از اين رو بومي‌سازي اين فناوري، گامي بسيار مهم در توسعه قابليت‌هاي فني و مهندسي کشورمان به حساب مي‌آيد، امري که علاوه بر خودکفايي کشور، امکان درآمد‌زايي پايداري را براي صنايع فعال در حوزه تجهيزات زيردريا به همراه خواهد داشت.



  کد خبر : 1029
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :